Inför betygskontroll

DN debatt tar idag upp betygsinflationen i gymnasieskolorna. Inte helt oväntat är den påeldad av de oseriösa friskolorna som ser den kortsiktiga tankegången: lättförtjänta höga betyg = fler elever vill gå här = mer pengar till oss. Samma skolor har ofta lärare som saknar behörighet, undermåliga lokaler och "roliga" kurser istället för nyttiga. Detta gör att eleverna som går på skolorna får en sämre utbildning och en lägre kunskapsnivå, samtidigt som de får gå före i kön till högskolestudier.

Tyvärr är det svårt att komma åt problemet, i och med att varje enskild lärare och skola får göra en egen bedömning om huruvida eleverna uppnår målen eller ej. Jag har personligen ingen lösning på problemet, men anser att det borde inrättas en grupp som har i uppgifter att kontrollera hur väl elevernas betyg motsvarar deras kunskaper.

Visst, man kan vifta bort statistiken med att det helt enkelt är så att det duktigare elever och duktigare lärare på friskolorna och att betygen därför blir högre. I vissa fall stämmer det (ex. Viktor Rydberg och Enskilda), men i majoriteten är det raka motsatsen. Jag hör ideligen folk som går på friskolor berätta om hur slappt det är, vilka lätta prov de får och att man inte behöver göra något för att få bra betyg. Detta är då personer som snarast är på den undre halvan i studiebegåvning och/eller -motivation.

Slutligen måste jag bara förtydliga att jag verkligen är en förespråkare till att det ska finnas privata alternativ även på utbildningsmarknaden. Däremot ska det vara samma bedömning! Precis som att en liter är en liter oavsett ifall det är Arla eller Skånemejerier som säljer mjölk ska ett MVG vara ett MVG oavsett skola!

Uppdatering 14:58 18/8: Regeringen besvarade idag debattartikeln och lovade hårdare granskning. Det kan ni läsa om här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0