Någonstans går gränsen

Den senaste veckans media har handlat om hur synd det är om den svenske medborgaren Mehdi Ghezali som nu gripits i Pakistan misstänkt för samröre med terrorister. De rödgröna och många andra svenska medborgare skriker nu högt om att vi ska ta hem den stackars oskyldiga svensken, utan att Pakistan ska få chansen att pröva målet i sin egen domstol.

Visst, han är gripen på ganska lösa grunder och Pakistan har antagligen inte det bästa eller säkraste rättssystemet, men i mina ögon är det två olika aspekter som gör att jag håller med Carl Bildt om att vi inte ska skrika oss hesa för att få hem honom, utan hålla oss till standardförfarandet, vilket innebär att UD ser till att han tas om hand väl på plats och har en kompetent advokat.

För det första ser jag det som mindre troligt att det är en slump att han vid två separata tillfällen har gripits i det som anses vara ett av al-Qaidas allra största områden. Om det nu skulle vara så att han har andra saker för sig i det området än just terrorism känns det som att han får skylla sig lite själv om han efter att ha varit gripen en gång och suttit två år på Guantanamo ändå åker tillbaka dit med bagageluckan full av kontanter och datorer.

För det andra anser jag att om man är misstänkt för brott i ett land, så ska det även prövas i det landets domstol. Sen när utslaget och påföljd är bestämd kan Sverige kliva in och begära att han sitter av straffet här istället. Detta är något som sker flera gånger om året runtom i världen, så varför ska det inte gälla nu? Är det för att tanken på att en svensk medborgare kan ha samröre med terrorister känns så främmande i folks öron?

***

För övrigt anser jag att de som representerade muslimerna i SVTs Debatt i torsdags gjorde bort sig rejält. Är det konstigt att många har en misstänksam inställning mot Islam när de sitter och berättar om hur de tycker att Somalia är ett föredömligt land att leva i? Att det är samma sak att gå med i al-Qaida som i USAs armé? Att det är förståeligt att muslimer i allmänhet vill döda amerikaner på grund av kriget i Afghanistan?

Missförstå mig inte nu, jag är absolut inte islamofob eller fientligt inställd till muslimer. Jag anser bara att när det finns såna personer som representerar islam i TV förstör dem för den stora majoriteten med sunda värderingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0